EMOM

EMOM står för Every Minute On the Minute. Ok, vad betyder då det??

Jo, det innebär att du under en minut, 60 sekunder, ska genomföra ett antal övningar och reps och när du har gjort klart alla så vilar du den tid som återstår av minuten. Kanske verkar lite rörigt men det är superenkelt.

Säg att du i exemplet ovan gör klart 3 pull ups, 10 push ups och 10 air squats på 40 sekunder. Då vilar du 20 sekunder, dvs. det som återstår av minuten. När sen nästa minut börjar så genomför du samma övningar och reps igen.

EMOM 10 innebär att du ska köra passet i 10 minuter. Här är det inte läge att gå för långsamt. Tar du det lugnt blir det kortare vila.

Vid ett EMOM pass är det viktigt att antal reps och ev. vikter är väl anpassade. De första minuterna ska känna något enkla eftersom passet ganska snabbt eskalerar. Klarar du inte av att genomföra allt arbete under minuten så får du skala ner under passets gång. Det kan tex. innebära att du gör färre reps, 5 push ups istället för 10, eller att du genomför lite enklare varianter av övningarna. Tex. att du använder gummiband vid pull ups.

E2MOM

E2MOM är ett alternativ till EMOM där man istället för att köra 1 min helt enkelt kör i 2 min. Ett E2MOM 10 pass innebär alltså att du kör 5 st. varv om 2 minuter.