AMRAP – As Many Reps As Possible

AMRAP? Vad är det?

AMRAP står för As Many Reps As Possible eller As Many Rounds As Possible. Dvs. du ska försöka få så mycket arbete (träning) som möjligt gjort under passet.

I exemplet ovan så heter passet AMRAP 15. Det innebär att passet är 15 min långt och du ska under dessa 15 minuter försöka få till så mycket reps som möjligt.

Det innebär alltså att du börjar med 5 pull ups och sen går du över till 10 push ups och till sist gör du 15 burpees. När du är klar med dina 15 burpees så fortsätter du från början igen med 5 pull ups.

Du får självklart ta hur mycket vila du vill och hålla vilket tempo du vill men tanken är att du ska hinna med så mycket som möjligt. Undantaget från detta är att vi ibland programmerar in en AMRAP under uppvärmningen men den ska då inte ske med max tempo utan oftast i stegrande temp. Från lugnt till snabbt.

Efter ett AMRAP ska du notera hur mycket du hann med. Klarar du tex. 7 hela varv/rundor och 3 pull ups på sista varvet så skriver du 7 + 3 som resultat. På så sätt kan du ha koll på hur du presterar över tid.

AMSAP

En variant på AMRAP är AMSAP. Det står för As Many Seconds As Possible. Dvs. du ska försöka hålla en position som tex. plankan så länge du kan.